Online rahapelien koodi nojaa satunnaislukugeneraattoriin

Rehelliset online-rahapelit kuten kolikkopelit ja livekasino-sovellukset pohjautuvat satunnaislukugeneraattoriin. Tämä tarkoittaa että jokainen tulos arvotaan erikseen, riippumatta edeltävistä lukemista tai muista ulkoisista tekijöistä.

Kasinopelien koodaamisen näkökulmasta kyseessä on tarkkaan ottaen näennäissatunnaislukugeneraattori eli pseudo-RNG. Tarkennus viittaa siihen että tuotetut luvut eivät perustu matemaattisesti puhtaaseen satunnaisuuteen, vaan taustalla on algoritmi joka mallintaa sitä mahdollisimman tarkkaan.

Niinpä suurissakin sarjoissa hyvän pseudo-RNG:n tuloksia on mahdoton erottaa satunnaisesti arvotuista. Lisensoiduilla rahapelisivustoilla tarjottavissa onnenpeleissä laadukkuuden varmentaa ulkopuolinen toimija. Tunnetuin näistä ainakin eurooppalaisilla nettikasinoilla on Lontoossa päämajaansa pitävä eCommerce Online Gaming Regulation and Assurance eli eCOGRA. eCOGRAlla on ensimmäisenä alan toimijana ISO-sertifikaatti, ja useat peliviranomaiset (UKGC, MGA ym.) tekevät heidän kanssaan yhteistyötä kasinoiden varmentamisessa.

Käytännössä testaaminen tapahtuu niin että kasinopelin taustaohjelmaa pyöritetään virtuaalisesti jopa miljardeja kertoja. Saatuja tuloksia verrataan sitten pelintekijän ilmoittamaan palautusprosenttiin. Valtavia testimääriä vaaditaan koska modernit rahapelit voivat sisältää miljoonia eri yhdistelmiä. Yksittäinen tulos saattaa esiintyä hyvin harvoin tai ei lainkaan pitkässäkin sarjassa.

Viranomaisilla on jatkuva pääsy pelinjärjestäjän palvelimille. Kaikista koodimuutoksista ja päivityksistä on ilmoitettava, tarvittaessa peli on varmennettava kokonaan uudestaan. Tästäkin syystä peleihin tehdään muutoksia verrattain harvoin julkaisun jälkeen.

Rahapelien ulkokuori animaatioineen ja äänineen rakennetaan tämän päälle. Sitäkin saattaa, hieman viranomaisesta riippuen koskea eräitä vaatimuksia. Esimerkiksi UKGC:n mukaan jos pelissä on noppaa muistuttava arvontaväline, on sen silmälukujen esiintymistodennäköisyyksien vastattava todellista arpakuutiota. Samoin vaikkapa rulettipyörällä mustan ja punaisen tulee osua yhtä usein.

Kolikkopeleissä rullia voidaan painottaa eri tavoin. Yleisin ratkaisu on kuitenkin että virtuaalinen rulla vastaa mekaanisen peliautomaatin sisältä löytyvää. Se voi toki olla huomattavasti pidempi. Siten jos ”rullalla” eli symbolisarjalla on vaikkapa 10/1000 ässää, on niiden osumistodennäköisyys yhdelle voittolinjalle 1%.

Erilaisia bonuspelejä koskevat hieman eri säännöt. Tällä tarkoitetaan muun muassa niin sanottuja free spins-ominaisuuksia, joissa voi voittaa esimerkiksi 10 ilmaiskierrosta. Nämä kymmenen lasketaan ikään kuin yhdeksi pyöräytykseksi arvonnan näkökulmasta. Siten nämä eivät välttämättä ole tuloksiltaan toisistaan riippumattomia. Bonuspelin alkaessa palvelimelta pyydetään yksi tulos, ja loppu on vain animaatioita jolla se esitetään ruudulla.

Yleisesti pelien matemaattinen toteutus on haastavampaa kuin ulkoasun rakentaminen. Sen vuoksi samalle pohjalle tehdään usein lukuisia ulkoisesti erilaisia pelejä. Esimerkkinä voi mainita Veikkauksen Kulta Jaska Megawaysin, joka toimii samalla teknologialla kuin Red Tigerin Piggy Riches Megaways.

Usein peliohjelmointi tapahtuu verkostoituneissa organisaatioissa. Grafiikat saattaa laatia siihen erikoistunut studio, joka sijaitsee eri maassa kuin pelimekaniikan koodaajat.

Jätä kommentti